Gra Kruki, podróż do krainy snów – recenzja
Gra Kruki to 2-osobowa karcianka, w której pomożecie krukom pokonać drogę poprzez marzenia senne. Uważajcie jednak, ponieważ muszą one opuścić krainę snów zanim wzejdzie słońce. Któremu szybciej uda się wrócić do rzeczywistości?
Wydawca: Nasza Księgarnia | Liczba graczy: 2 | Czas gry: ok. 20 min | Mechanika: | Wiek: 8+ | Gra Kruki na BGG: 7.1
Kruki i nie tylko, czyli co kracze w pudełku
W niebieskim pudełku znajdziemy 2 drewniane znaczniki kruków (czarny oraz biały), karty trasy, karty akcji oraz lotu, znacznik pierwszego gracza oraz instrukcję.
Rewersy kart występują w dwóch kolorach, ponieważ każdy gracz posiada własną talię, podzieloną na karty lotu i akcji.
Karty wykonane zostały wzorowo, są grube i nie ścierają się mimo kilkukrotnego tasowania podczas każdej rozgrywki. Ich rozmiar jest dość niestandardowy, dlatego niezmiernie cieszę się z ich jakości. Obawiam się bowiem, że znalezienie do nich koszulek nie jest zbyt prostym zadaniem (a na pewno cięższym niż sama gra). Grafiki wszystkich elementów zdecydowanie cieszą oko, ale do tego wrócimy przy ocenie.
Bardzo lubię drewniane elementy w grach, dlatego znaczniki kruków dostają one mnie subiektywnego plusa na samym wstępie.
Gra kruki – zaczynamy senny wyścig
Rozpoczynamy od potasowania kart trasy i ustanowienia trasy lotu. W tym celu musimy ułożyć 16 kart trasy w rzędzie. Krainy sąsiadujące na kolejnych polach nie mogą być identyczne. Jeżeli tak się stanie to odwracamy kartę. Gdy problem nie zostanie w ten sposób rozwiązany to wymieniamy ją na inną. Natomiast z pozostałych kart trasy tworzymy zakryty stos.
Następnie rozdajemy każdej osobie po dwa stosy kart (lotu oraz akcji) w odpowiednim kolorze i kładziemy je zakryte przed graczami. Pobierają oni na rękę po 5 kart ze swoich stosów w dowolnej konfiguracji (na przykład: 3 karty lotu oraz 2 karty akcji).
Drewniane kruki ustawiamy na początku trasy (jeden na dole, drugi na górze). Będą one poruszać się najpierw w prawą stronę, a następnie zawrócą i obiorą odwrotną ścieżkę (będą wracać trasą, którą wyruszył drugi kruk)
Gracz, który ostatnio spał najdłużej, otrzymuje znacznik pierwszego gracza, co oznacza, że rozpoczyna wyścig (to zawsze ja!).
Ruch gracza polega na wyrzuceniu takich kart lotu, które pasują kolorystycznie do krainy znajdującej się bezpośrednio przed krukiem. W jednym ruchu możemy użyć tylu kart, na ile mamy ochotę. Niezależnie od tego, czy jest to karta lotu czy akcji. Za każdym razem, gdy uda dam się dopasować kartę do trasy, przesuwamy kruka o pole do przodu.
Gdy wyczerpią nam się ruchy to dobieramy 3 karty w dowolnej kombinacji, a następnie sprawdzamy czy mamy na ręku maksymalnie 7 kart. Ewentualną nadwyżkę odrzucamy.
W dalszej części gry możliwe będą sytuacje, gdy sąsiadujące krainy się powtarzają. W takim wypadku wystarczy jedna karta w danym kolorze, by kruk pokonał kilka pól. Manipulacje trasą są możliwe dzięki kartom akcji.
Karty specjalne
W grze występuje kilka rodzajów kart akcji, które urozmaicają rozgrywkę. Gracze w swoich taliach mają identyczne ilości kart. W odróżnieniu od kart lotu, są one wyczerpywalne. Po użyciu karty odrzucamy do pudełka, przez co nie będziemy mogli użyć jej ponownie. Każda karta specjalna posiada wypisane dwie akcje, ale możemy wybrać tylko jedną z nich.
Rodzaje kart:
- Przesuń swojego kruka o jedno pole do przodu / przesuń kruka przeciwnika jedno pole do tyłu
- Obróć kartę trasy / usuń kartę trasy
- Zamień miejscami dwie karty trasy / przesuń w bok jedną kartę trasy
- Dobierz dwie karty / stwórz objazd
Pamiętaj, że karty akcji nie można użyć na polu, które okupuje kruk.
Gra Kruki – kto pierwszy opuści snów krainę
Gracze kolejno wykonują ruchy, aż jeden z nich dotrze do ostatniego pola. Jeżeli jako pierwszy metę osiągnie gracz rozoczynający, to przeciwnik ma możliwość wykonania ruchów w ostatniej turze. Gdy w jej wyniku również dotrze do celu to wygrywa osoba z większą ilością kart na ręku.
Gra Kruki – Co myślę o sennych wyścigach?
Gra Kruki to bardzo prosty tutuł. Czuję, że ma potencjał jako luźna gra familijna, chociaż sprawi przyjemność również starszym wyjadaczom. Mechanika nie jest skomplikowana, a zasady łatwe do wytłumaczenia. Przeczytanie instrukcji również zajmuje 5 minut, włącznie z zapoznaniem się z licznymi przykładami użycia kart specjalnych. Zabrakło mi w niej jednak niektórych informacji (np. czy kartą „przesuń kartę” można wydłużyć objazd). Są to jednak niuanse, na które można przymknąć oko, biorąc pod uwagę lekkość tytułu. Nie jest to gra, która zagrzeje szare komórki, ale bardzo przyjemna pozycja do relaksu po męczącym dniu.
Kruk krukowi oka nie wykole (ale czy na pewno?)
Obecność kart akcji wprowadza elementy interakcji między graczami. Przy czym nie zawsze jest to interakcja negatywna, ponieważ chcąc ułatwić sobie rozgrywkę, często pomagamy również przeciwnikowi. Dlatego trzeba odpowiednio planować użycie usunięć czy przesunięć kart, by współgracz nie mógł z nich skorzystać podczas swojej drogi powrotnej. Istnieją również karty, które rodzą pewne dylematy z cyklu „pomóc sobie czy przeszkodzić Tobie?”, które są kluczowym elementem tej gry. Przesunąć swojego kruka do przodu, czy utrudnić wygraną przeciwnikowi i cofnąć go o jedno pole? Gra wyłącznie na swoim poletku jest tutaj możliwa, ale bardzo prawdopodobnie skończy się porażką. Szczególnie, jeżeli przeciwnik lubi agresywniejsze zagrania.
Nie takie kruki straszne jak je malują
Na uwagę zasługują piękne ilustracje wykonane przez Marcina Minora, który zmalował karty w podobnej tonacji do wszystkich gier z serii (Kruki, Smoki oraz Sen). Zachowane są w lekko baśniowym klimacie i faktycznie przywodzą na myśl krainy snów. Jednak są to sny raczej spokojne, w odróżnieniu od oryginalnej wersji gry. Gra Kruki w polskiej wersji została bowiem pozbawiona mrocznej otoczki i całego tematu przewodniego, którym jest nordycja mitologia. Pozwólcie, że otworzę więc:
Mały kącik mitologiczno-edukacyjny
Oryginalnie tytuł gry brzmi „Kruki Odyna”. Nawiązuje on do najwyższego Boga nordyckiego. Jego atrybutem była mądrość, którą posiadł częściowo za sprawą swoich dwóch zwierząt – kruków o imionach Myśl oraz Pamięć. Codziennie rano wysyłał je na zwiady do krainy ludzi, by o zmierzchu móc wysłuchać nowych wieści.
Każdego ranka dwa kruki Huginn i Muninn są wypuszczane i lecą nad Midgardem;
Grímnismál
Zawsze boje się, że Myśl może nie dolecieć z powrotem do domu,
ale bardziej obawiam się o powrót Pamięci.
Osobiście wolałabym, aby nasze kruki utrzymały ten mroczny dryg, ale jednocześnie nie dziwię się poczynionym zmianom. Polska wersja wydaje się być przyjemniejsza wizualnie dla młodszych graczy, prawdopodobnie przypadnie do gustu większej ilości osób. Zmieniony został jednak nie tylko klimat, ale i strefa czasowa – oryginalne kruki nie wędrują poprzez sny, tylko wracają przed zmierzchem. Gdyby więc tak połączyć obie gry i stworzyć zapętloną trasę, w którą grałoby się wiecznie… (krucze perpetuum mobile [sic!])
Kruki i śpiący czasu nie liczą
… bo gra Kruki sama w sobie jest dość krótka. Szczególnie, że gdy wylosujemy wyjątkowo korzystne karty to możemy w każdym swoim ruchu wykorzystać po kilka (a nawet wszystkie) z nich. To sprawia, że przy dużej dozie szczęścia i odrobinie strategii uda nam się grę skończyć w 10 min. Przy większym niefarcie czas rozgrywki może dojść do 20 min. Oczywiście plusem takich szybkich gier jest możliwość zrewanżowania się przeciwnikowi, gdyż na jednej partii zazwyczaj się nie kończy. Chociaż większa ilość może nie być już tak pożądana, bo gra Kruki może zrobić się zbyt monotonna. W końcu mamy tu bardzo powtarzalne ruchy, często zbyt zależne od losowości w kartach.
Co nie znaczy, że gra staje się niegrywalna po kilku razach. Oj nie, Kruki potrzebują po prostu czasu, by móc znów wlecieć do krainy snów. Ale zawsze wracają.
Gra Kruki – Wykraczesz mi cenę?
Cena gry Kruki to ok. 30zł (najtaniej kupisz Tutaj), Odin’s Ravens to wydatek rzędu 80zł, czyli różnica jest bardzo duża. To tylko podkreśla, że cena polskiej wersji jest bardzo niska, biorąc pod uwagę drewniane meple, ilustracje oraz grube i porządnie wykonane karty.
Gra Kruki – Ocena
Przyjemność z gry | 8 | /10 |
Cena/jakość | 10 | /10 |
Wykonanie/estetyka | 9 | /10 |
Regrywalność | 7 | /10 |
Interakcja | 8 | /10 |
Przejrzystość zasad | 9 | /10 |
Ogólna ocena: | 8,5 | /10 |
Plusy
- Szybka gra na odstresowanie po ciężkim dniu (albo ciężkiej grze)
- Sprawdzi się niezależnie od wieku
- Przyjemne, baśniowe ilustracje
- Niski próg wejścia
- Cena, ponad połowę niższa od oryginalnej wersji!
Minusy
- Losowość ma wpływ na rozgrywkę
- Po kilku partiach może być zbyt monotonna
- Szkoda, że nie nie został utrzymany mitologiczny klimat (ale to bardzo subiektywne, są gusta i guściki, kruki i kruczki?)